1

SEO - SEM

Search Engine Optimization & Search Engine Mareketing SEO-SEM Nedir? & Neden Önemlidir?

search-engine-optimization

Son yıllarda teknolojik gelişmelerle birlikte iş dünyasında ve özel yaşamımıza etki eden yeni yeni buluşlar ortaya çıkıyor. Gün geçtikçe sanal dünyanın insanların hayatına daha fazla yer edinmeye başlamasıyla artık her işimizi sanal dünyada yazılımsal araçlarla ihtiyaçlarımızı giderir hale geldik. Teknolojinin ortaya çıkardığı yeni gelişmeler ve ihtiyaçlar yeni yeni iş yapma üslupları ortaya çıkardı.

Elektronik ticaret adında her sektörden mal ve hizmetin satılabildiği büyük rekabetli mecralar ortaya çıktı. İşte tam da böyle bir ortamda işletmeler büyük rekabetin içinde hayatta kalabilmek için mücadele vermek zorundalar. Bu rekabette işini iyi yapmak yetmiyor sanal dünyanın büyük patronlarından Google’ın belirlediği kriterlere uymak zorunda aksi takdirde mal veya hizmet sağladığı müşteri kitlesine ulaşamaz. O zaman bu kriterler neymiş buna bakalım…

SEO-SEM Nedir?

Arama Motoru Optimizasyonu -SEO-

SEO, İngilizce “Search Engine Optimization” olarak geçen bir online pazarlama tekniğinin kısaltmasıdır. Türkçeye çevirisi “Arama Motoru Optimizasyonu ” şeklindedir.

SEO günümüzde interneti etkili bir tanıtım ve satış mecrası olarak kullanmak isteyen kurum ve şirketler için vazgeçilmez hale gelmiştir.

SEO en yenilikçi dijital pazarlama stratejisi ve online pazarlama araçlarından biri olarak dünyada olduğu gibi ülkemizde de giderek artan bir popülariteye sahiptir.

SEO Nedir?

Temel olarak web sitelerinin, başta Google olmak üzere Yandex, Bing vb. arama motorlarının arama kriterlerine uyumlu hale getirilmesi işi SEO olarak isimlendirilmektedir. Bir başka deyimle sitelerin iyileştirilmesi ve geliştirilmesidir.

Firmalar faaliyet gösterdikleri sektörde marka bilinirliğini oluşturmak, gün geçtikçe akılda kalıcılığı arttırarak devamlılığını sağlamak isteyen, daha fazla müşteri adayına ulaşmaya çalışan ve ürün satışlarında yükselişi hedefleyen firmalar için internette bulunabilirlik makalenin başında da bahsettiğim gibi artık gerekli hatta zorunlu hale gelmiştir.

Özetle SEO;Firma web sitesinin sektörel kelimelerde üst sıralarda yer alıp daha fazla ziyaretçi ve müşteri elde etmesini sağlayan yatırım maliyeti çok az ticari geri dönüşü çok yüksek olan dijital bir reklam stratejisidir.

Arama motoru trafiği, organik trafik(SEO) ve ücretli trafik (SEM) olarak ikiye ayrılır.

SEO çalışması, web sitelerinin organik -yani ücretsiz ve doğal- trafiklerini arttırmalarına yardımcı olur. Siteye kaliteli trafik getiren ve geri dönüşüm oranlarını yükselten de, genellikle bu organik ziyaretçilerdir. Organik arama trafiğini arttırmanın başlıca yolu web sitesinin, ilgili aramalarda özellikle en gelişmiş arama motoru olan Google da Yandex, Bing gibi bilinen diğer arama motorlarında üst sıralarda yer almasıdır.

Üst sıralar, öncelikle ilk sayfa, sonrasında ilk 5 hatta ilk 3’tür. Bu başarıyı sağlamanın ilk adımı ise web sitesine yönelik yapılacak SEO çalışmasıdır.

SEO Ne İşe Yarar?

SEO çalışmaları, Google Ads(PPC:Pay Per Click/Tıklama başına ödeme) ile karıştırılmakta ve sonuç alma süreci ücretli online pazarlama kampanyalarına göre çok daha uzun sürmektedir. SEO ile sonuç almanın zaman aldığı doğru ve doğaldır. Tıpkı Google Ads kampanyasına başlandığında hemen trafik sağlaması, ancak kampanya bittiği zaman da bu trafiğin anında kesilmesi gibi. Çalışma sırasında ilk olumlu sonuçların görülmesi genellikle en az 2-3 ay sürer.

SEO sürecinde;

  • Web sitesinin başlangıçtaki arama motoru pozisyonları,
  • Sektördeki rekabetin boyutu
  • Rakiplerin etkin SEO yapıp yapmadıkları
  • İstenen geliştirmelerin siteye uygulanma zamanı ve kalitesi gibi faktörler önemli rol oynar.

SEO süreci uzundur ancak elde edilen sonuçlar herhangi bir ücretli kampanyaya göre çok daha kalıcı olurlar. Arama motoru optimizasyonu çalışmasının durdurulması halinde bile arama motorlarındaki pozisyonun korunması ve trafik alınması mümkündür.

Sonuç olarak trafik artışının yolu Google’da üst sıralarda yer almaktan geçer. Bunun için de;

  • Sayfaların doğru şekilde optimize edilmesi
  • Site teknik altyapısının iyileştirilmesi ve
  • Link inşası çalışması yapılması gerekir.

SEO, yani arama motoru optimizasyonu çalışmasının temel amacı, web sitesine gelen organik trafiği yükseltmek ve bu yolla, marka bilinirliğini arttırarak, içerik siteleri için reklam alımlarını, e-ticaret siteleri için ise ürün satışlarını maksimize etmektir.

SEM Nedir?

İnternette etkin pazarlama için kullanılan iki temel yöntem; SEO ve SEM dir. SEO ve SEM birbirinden çok farklı şeyler olmasına rağmen her ikisinin de amacı aynı yani Google gibi arama motorlarında ilk sırada gelmektir. İngilizce “Search Engine Mareketing” yani “Arama Motoru Pazarlamacılığı” kısaltması ise SEM de ise temel amaç fiyatını ödeyerek arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmak. SEM=Ücretli Reklam Gösterimi de diyebiliriz.

SEO-SEM Nedir?

SEO & SEM arasındaki farkı anlayabilmek için örnek vermek gerekirse, web tasarımı, logo tasarımı, kurumsal kimlik tasarımı gibi hizmetleri sunduğunuz bir web siteniz var fakat bu kelimelerde rekabet fazla olduğundan dolayı, sitenizi üst sıralara çıkaramıyorsunuz.

İlk sıralara en azından ilk sayfaya çıkmak SEO ile uzun zaman gerektirdiği için SEM ile parasını ödeyerek hedeflediğiniz anahtar kelime veya kelimelerde ilk sırada çıkabilirsiniz.

Google Ads?

Hedeflediğiniz anahtar kelime için Google arama ekran görüntüsünde 1 olarak numaralandırılan arama sonuçları Ads üzerinden yayınlanan Reklam/Sponsor linklerdir. Google’ı dünyanın en büyük 1. veya 2.markası yapan ve gelirlerinin büyük bölümünü sağladığı bu kanal (Google Ads) Sayesinde web siteleri para ödeyerek ilk sayfada ve en üst sıralarda gelebilme imkânına sahip olmaktadırlar.

SEM = Google Ads?

SEM kavramı neredeyse tüm Dünyada Google’ın Ads hizmetiyle anılmaktadır. Google Ads, SEM yani arama motoru pazarlamacılığının en yaygın ve önemli aracı konumundadır. Ads Google arama motoru üzerinden pazarlama yapmak isteyenler için çok geniş tercih imkânları sunmaktadır. Aynı şekilde Bing ve Yandex ile diğer arama motorları için de SEM olanağı vardır ancak dünya geneli için en popüler ve etkin SEM kanalı Google Ads’tir.

Google Ads?
Google Ads?

Ads ile sponsor linkler, metin ve video reklamları istenilen coğrafi konumda, belli bir zaman diliminde, belli bir kıtada veya sadece belli dilleri konuşan ülkeler vb. çeşitli kriterlere göre gösterilecek şekilde ayarlanabilir. Örneğin sadece İstanbul’a satış yapmak için hedef bölge İstanbul, hatta sadece belli bir semte göre Tuzla vb. bile ayarlanabilir. Sadece bölge hedeflemesi değil potansiyel müşteri kitlesine göre yaş, cinsiyet, ilgi alanları vb. kriterler belirlenerek daha özelleştirilmiş reklamlar hazırlanabilir ve bu yolla reklam gösterim maliyetleri ciddi şekilde düşürülebilir.

SEM Ücretlendirme

SEM de 3 temel ücretlendirme yöntemi bulunmaktadır.

1- Bin gösterim başı maliyet (BGBM)

İngilizcesi CPM (Cost Per Mille / Mille Latince ’de M olarak yazılan 1000 sayısının sembolüdür) olan bu yöntemde her binlik gösterim için belli bir fiyat belirlenmektedir.

2- Aksiyon başına maliyet (ABM)

Reklam bedelinin müşterilerin kayıt olma veya talepte bulunma gibi belirli aksiyonları alması halinde ödendiği ücretlendirme tipidir. Uygulaması zor olduğu için nadiren uygulanmaktadır.

3- Tıklama başına maliyet (TBM)

Reklamın gösterildiği ama ödemenin reklama tıklanma durumunda yapıldığı bu yöntemin orijinal adı CPC (Cost Per Click) olarak bilinmektedir.

Bu üç yöntemden en çok tercih edilen ve en fazla kullanılan yöntem TBM/CPC yöntemidir.

Önemli Arama Motorları

Google ve Bing dünya ölçeğinde en popüler arama motorları olarak öne çıkmaktadır. Ayrıca Rusya ve Kiril alfabesi kullanan ülkeler ile Türkiye için Yandex her geçen gün piyasadaki ağırlığını arttırmaktadır.

arama motoru
Sonuç

Sonuç olarak SEM, SEO gibi uzun vadeli liderlikten ziyade geçici ve hızlı olarak pazarlama çalışmaları yapmak ve siteye yönlendirilen trafik yani ziyaretçi sayısına bağlı olarak satışları arttırmak için kullanılabilecek bir yöntemdir. SEO ve SEM ayrı yöntemler olsa da etkili bir pazarlama stratejisi dahilinde beraber yürütülmesinde fayda vardır.

Facebookta Paylas

Yeniliklerden haberdar olmak için
E-Bülten'imize üye olun.